Visual merchandising

Voor mij is visual merchandising een verkoopwijze met talloze mogelijkheden waarbij product- en winkelpresentatie met de juiste sfeerbeleving voorop staan. Veel bedrijven moeten tegenwoordig concurreren met het internet en/of een breed aanbod van producten uit dezelfde branche. Bedrijven kunnen een prikkel oproepen bij de klant aan de hand van diverse vormen van presentatie en ze kunnen de klant aanspreken.

In de winkel kunnen klanten een sfeer en een product zien, voelen of proeven. Een goede doordachte presentatie heeft zijn eigen unieke verhaal en zorgt ervoor dat de klant blijft stilstaan, zichzelf herkent en/of zich voorstelt hoe dit product thuis zou uitzien of hoe hij of zij het zou kunnen gebruiken.

Door afwisseling binnen een concept te creëren en producten strategisch te plaatsen zal de doorloop toenemen. Ik kijk niet alleen naar hoe een product gepresenteerd moet worden, maar ook bijvoorbeeld naar de voorraden, winkelindeling, klantgedrag, looproutes, doelgroep, jaargetijden of speciale themadagen.

Het is belangrijk om samen te weten komen welk concept past bij de markt, welke stijl jij wilt toepassen, of welk gevoel een presentatie bij de klant moet opwekken. Of het nu gaat om een schappresentatie of een compleet vloerplan, dit gaat altijd in zorgvuldig overleg.