De gouden driehoek

Je herkent het volgende vast wel als je op een groot feest binnen komt.
Je hebt, wanneer je nog niet op de locatie geweest bent, eerst even tijd nog om binnen te komen. Je oriënteert je eerst waar je je jas kunt hangen, zoekt daarna waar de jarige is. Nadat je hem of haar gefeliciteerd hebt, groet je vrienden en bekenden. Daarna onderzoek je waar de bar is. Zeker niet onbelangrijk!

Klanten die je winkel binnenkomen hebben vaak een soortgelijke ervaring. Ze hebben eerst even nodig om te acclimatiseren terwijl zij van binnen naar buiten lopen. Denk maar eens aan mensen die binnen lopen wanneer het regent, of de zon schijnt. Eerst even die paraplu wegzetten of de zonnebril af doen. Ruimte om binnen te komen en navigatie op welke wijze dan ook is noodzakelijk om je klant een prettige maar duidelijke binnenkomst te geven.  Denk eens even terug aan dat feestje. Niets is zo vervelend als binnenkomen in een zaal waar iedereen heel dicht op elkaar staat. Je kunt de kapstok nergens vinden en hierdoor sta je te stuntelen met je jas, tas en cadeautje. Dat gevoel. Zeer vervelend, toch?

Een vuist regel om wel een prettige binnenkomst re realiseren in de gouden driehoek. Waar staat de gouden driehoek voor?

1. Acclematiseren (wennen aan de omgeving)

2. Oriënteren

3. Beslissen (doorlopen of niet)

 

 Maar hoe help je de klant nu een handje met dit proces? Denk aan:

  • Een goede overgang van binnen naar buiten door het gebruik van licht, kleur, geluid en geur
  • Richt de eerste meters van je winkel in als sfeer meters. Zodat de klant direct weet met wat voor een soort winkel hij of zij te maken heeft.
  • Plaats eventueel wanneer de ruimte dit toe laat een aantal meter na de ingang een balie waar personeel aanwezig is die de klanten vriendelijk begroet en meer informatie kan geven. Geen extra personeel? Geen probleem. Al eens gedacht aan een digitale oplossing?
  • Indien mogelijk: Plaats deze balie aan de linkerkant gezien klanten vaak eerst naar rechts toe lopen.
  • Plaats geen hoge schappen of presentaties die de eerste meters van het zicht kunnen belemmeren.
  • Plaats een aantal meters na binnenkomst een prikkelende presentatie. Dit kan een sfeerpresentatie zijn maar ook producten. Zo lang ze maar in het verlengde van je winkelidentiteit liggen.
  • Plaats bij voorkeur geen SALE voor aan in je winkel. Mits prijs op dat moment het hoofdthema van je winkelidentiteit is.
  • Zorg dat er vanuit de gouden driehoek signing (tekstborden) te zien zijn waarmee de klant zich kan oriënteren waar hij of zij wat kan vinden. Mocht je een wat vrijere winkelindeling hebben zou je op basis van kleur of beeld de klant kunnen leiden.

Ik hoop dat deze tips je hebben kunnen inspireren. Onthoud wel dat iedere winkel anders is. Zowel in vorm, als in grootte maar ook in identiteit en doelgroep. Niet bij iedere winkel werken dezelfde regels. Daarom is een op maat gemaakte analyse ook altijd een aanrader, waar je vaak weer een tijdje mee vooruit kan.

Over de auteur

Hallo daar, mijn naam is Aniek en ik inspireer retailers met creativiteit zodat zij een unieke winkelbeleving kunnen creëren voor hun klanten.

 

 

Waar wil je graag over lezen?